ARITMETIKA

Opakování

  • provádí početní operace s desetinnými čísly,
  • zaokrouhluje podle pravidel,
  • používá znaky dělitelnosti,
  • určí násobky a dělitele daného čísla,
  • vyjádří část celku zlomkem,
  • převede zlomek na smíšené číslo a naopak

Zlomky

  • porovná zlomky se stejnými i různými jmenovateli, rozšiřuje a krátí zlomky
  • vysvětlí, co je společný jmenovatel a nalezne jej
  • převádí zlomky na společného jmenovatele
  • sčítá a odčítá zlomky s využitím spol. jmenovatele, výsledek vyjádří v základním tvaru, popř. jako smíšené číslo
  • násobí celé číslo zlomkem, zlomek zlomkem, smíšená čísla a zlomky
  • aktivně používá krácení zlomků při výpočtech
  • objasní, co je převrácené číslo; umí jej vytvořit
  • dělí celé číslo zlomkem, zlomek zlomkem, smíšená čísla a zlomky s využitím převráceného čísla
  • používá pravidlo, že složený zlomek lze nahradit dělením čitatele jmenovatelem
  • převede složený zlomek na jednoduché zlomky, vyřeší a upraví na základní tvar
  • převede zlomek na desetinné číslo s využitím desetinných zlomků a dělením čitatele jmenovatelem
  • pracuje s pojmem perioda a vysvětlí, co znamená
  • vzájemně sčítá, odčítá, násobí a dělí desetinná čísla a zlomky

Poměr

  • uvede  různé způsoby zápisu poměru; objasní, co poměr vyjadřuje
  • poměr rozšiřuje a krátí, vyjádří poměr v základním tvaru, vytvoří převrácený poměr
  • rozdělí číslo v daném poměru
  • zvětší a zmenší číslo v daném poměru
  • řeší úlohy a hlavolamy s využitím poměru
  • určí, jaký je vztah měřítkem a poměrem
  • převádí skutečné vzdálenosti na vzdálenosti na mapě (plánu) a naopak podle daného měřítka s využitím poměru, řeší jednoduché úlohy a problémy z praxe

Racionální čísla

  • rozpozná čísla kladná a záporná, objasní význam znaménka mínus, vyjádří odchylku pomocí kladného nebo záporného čísla
  • umístí správně racionální číslo na číselnou osu, porovná racionální čísla, vysvětlí význam absolutní hodnoty
  • aktivně používá pravidla pro zaokrouhlování rac. čísel
  • správně určí znaménko výsledku, uvede pravidla pro početní operace s racionálními čísly a aktivně je používá při sčítání, odčítání, násobení a dělení racionálních čísel bez použití kalkulátoru
  • řeší jednoduché úlohy s využitím znalostí racionálních čísel

Přímá a nepřímá úměrnost

  • rozpozná, kdy jsou veličiny ve vztahu přímé a nepřímé úměrnosti a kdy v žádném z těchto vztahů nejsou
  • řeší úlohy přímé a nepřímé úměrnosti s využitím trojčlenky – správně zapíše, rozhodne o druhu úměrnosti, zapíše výpočet neznámé
  • z tabulky určí o jakou úměrnost se jedná a vypočítá koeficient
  • ze zadání nebo s využitím koeficientu sestaví tabulku přímé a nepřímé úměrnosti
  • sestrojí graf přímé a nepřímé úměrnosti v pravoúhlé soustavě souřadnic
  • ze zadaného grafu určí o jakou úměrnost se jedná

Procenta

  • vyjádří část celku pomocí procenta a promile
  • používá pojmy základ, počet procent a procentová část a vyjadřuje vztah mezi nimi
  • vyjádří část celku pomocí zlomku, deset. čísla a procenta – tyto různé zápisy mezi sebou převádí
  • zpaměti řeší jednoduché úlohy
  • s využitím trojčlenky řeší úlohy na procenta
  • řeší slovní úlohy z praxe s využitím procent

GEOMETRIE

Opakování

  • používá pravidla pro převod jednotek,
  • popíše vlastnosti krychle a kvádru a vypočítá povrch a objem,
  • rozpozná druhy úhlů podle jejich velikosti,
  • provádí početně i graficky operace s úhly

Trojúhelníky

  • určí typy trojúhelníků a jejich vlastnosti, sestrojí výšky a těžnice v trojúhelníku
  • vysvětlí a používá trojúhelníkovou nerovnost
  • definuje věty o shodnosti trojúhelníků
  • s využitím správné věty rozhodne, zda jsou trojúhelníky shodné
  • řeší konstrukční úlohy: rozhodne o sestrojitelnosti trojúhelníku podle věty sss, sus, usu; udělá náčrt; zvolí správný postup konstrukce a trojúhelník sestrojí
  • pro zápisy používá správnou symboliku

Čtyřúhelníky

  • popíše základní vlastnosti čtyřúhelníků – strany, vrcholy, vnitřní úhly, úhlopříčky
  • sestrojí obecný čtyřúhelník
  • určí specifické vlastnosti rovnoběžníků (vnitřní úhly, strany, úhlopříčky) a využívá je při početních úlohách
  • sestrojí rovnoběžníky s využitím jejich specifických vlastností, dodržuje správný postup (náčrt, volba správného postupu, konstrukce)
  • pro zápisy používá správnou symboliku
  • uvede specifické vlastnosti lichoběžníků (vnitřní úhly, strany, úhlopříčky) a využívá je při početních úlohách
  • sestrojí lichoběžníky s využitím jejich specifických vlastností, dodržuje správný postup (náčrt, volba správného postupu, konstrukce)
  • pro zápisy používá správnou symboliku
  • uvede vlastnosti dalších pravidelných mnohoúhelníků a sestrojí je

Obvod, obsah

  • vyvozuje vzorečky pro výpočet obvodu a obsahu trojúhelníku, rovnoběžníku a lichoběžníku a s jejich využitím řeší jednoduché i složitější slovní úlohy
  • vyhledá vzorce a vlastnosti obrazců v tabulkách
  • u složeného obrazce rozezná, z jakých jednoduchých obrazců je složen a ze známých vzorců sestaví vzorec pro výpočet jeho obvodu a obsahu

Hranoly

  • charakterizuje kolmý hranol, pojmenuje jeho části (hrana, vrchol, podstava, stěna, plášť) a uvede jeho vlastnosti
  • rozezná typy hranolů podle tvaru podstavy a správně je pojmenuje
  • načrtne a sestrojí síť kolmého hranolu
  • načrtne a sestrojí obraz kolmého hranolu ve volném rovnoběžném promítání
  • vyvodí vzorec pro výpočet povrchu a objemu kolmého hranolu
  • podle tvaru podstavy s využitím tabulek sestaví správný vzorec
  • vypočítá objem a povrch kolmého hranolu
  • řeší úlohy na výpočet objemu a povrchu kolmých hranolů
  • načrtne kolmý hranol a vytvoří jeho model